Zing-Cirkel | 19-10-2026

Starttijd 15:00 uur

12,40 Incl. BTW

Zing-Cirkel de Paltz is een plek van verbinding, vreugde en herstel voor thuiswonende mensen met een uitdaging in het brein én hun naasten. Samen met een pianist en getrainde vrijwilligers wordt een warme en veilige omgeving gecreëerd waarin we tweewekelijks samen zingen. Het is een groepstraining waarin we methodisch met elkaar zingen.

  • Inloop: 14.30 uur
  • Zingen: 15.00 uur tot 16.00 uur
  • Nazit en koffie: 16.00 uur tot 16.30 uur

U kunt zich per bijeenkomst apart aanmelden.

Op voorraad

Categorie:

Beschrijving

Wat is een Zing-Cirkel
Een Zing-Cirkel is een plek van verbinding, vreugde en herstel voor thuiswonende mensen met een uitdaging in het brein én hun naasten. Samen met een pianist en getrainde vrijwilligers wordt een warme en veilige omgeving gecreëerd waarin we tweewekelijks samen zingen. Het is een groepstraining  waarin we methodisch met elkaar zingen. Het is veel meer dan even leuk een liedje zingen. Door te zingen wordt de kwaliteit van leven en de vitaliteit vergroot en sociaal isolement doorbroken.

Persoonlijke aandacht voor en afstemming op de mensen met een uitdaging in het brein staat centraal. Samen met een team van geschoolde vrijwilligers wordt door middel van zang een middag gecreëerd met echt contact, warmte, ontmoeting, plezier, verbinding en groei.  Dit alles via de beproefde BASE methode; Brain & Body Awakening Singing Education, ontwikkeld door Maartje de Lint in samenwerking met wetenschappers. In deze methode staat vertragen, verstillen en verzachten centraal.

Passend bij de BASE-methodiek gaat het in de Zing-Cirkel op vertragen, verstillen en verzachten centraal. We zingen rustig en herhalen veel. Het is belangrijk dat mensen voelen en ervaren dat ze op hun eigen manier mee kunnen doen. Een refrein is vaak zo heerlijk om te zingen, dus die herhalen we. Stiltes mogen er zijn, het gaat niet om het resultaat maar om je welkom voelen met alles wat er is. De vrijwilligers bieden een warme kring om de mensen heen. Zo ontstaat er een gemeenschap waarin er ontmoeting en verbinding ontstaat.

Wanneer
Vanaf 1 juni is er om de week op maandagmiddag een Zing Cirkel bijeenkomst.
Tweemaal zullen de bijeenkomsten op woensdagmiddag plaatsvinden; 17 juni en 1 juli.
Op het landgoed wordt u ontvangen door de vrijwilligers. Als naaste kunt u ervoor kiezen om mee te komen zingen, zodat u samen de verbinding van het zingen kunt ervaren. U kunt juist ook tijd voor uzelf te nemen, bijvoorbeeld door te genieten van de schoonheid van de natuur, of wat drinken in het galeriecafé.

Met de deelnemers, naasten en vrijwilligers vormen we een kring. Iedere deelnemer heeft een samengestelde muziekmap. Deze map richten we met elkaar zorgvuldig in. We zingen heel diverse muziek en gaan vooral op zoek naar die muziek die nog goed verankerd is in het brein.  Tijdens de Zing-Cirkel is er een opbouw qua muziek van rustig naar energiek.  We hebben een duidelijk begin en einde. U hoeft geen ervaring te hebben met zingen.

Voor wie
Zing-Cirkel de Paltz richt zich op thuiswonenden senioren met een uitdaging in het brein zoals:

  • Dementie en geheugenproblemen
  • Parkinson
  • Afasie (moeite met taal en spreken)
  • Eenzaamheid of depressie
  • Tijdens herstel van een ziekte of hersenletsel